Chełmskie Linie Autobusowe podpisały umowę na dostawę wodoru dla nowych autobusów, które już za kilka miesięcy wyjadą na chełmskie ulice. Koszt rocznego zamówienia to ponad 5,5 mln zł. Obecnie CLA na paliwo wydaje rocznie niecałe 2,5 mln zł.
Spółka czeka na dostawę 26 autobusów wodorowych, które są jeszcze w fazie produkcji. Na początku października wybrany został wykonawca przebudowy zajezdni autobusowej na potrzeby autobusów wodorowych, a kilka dni temu spółka podpisała umowę na dostawę paliwa wodorowego. Umowa, choć podpisana 6 listopada, ma obowiązywać od 16 kwietnia 2025 roku do 15 kwietnia 2031 roku.
W taborze CLA będzie 26 autobusów wodorowych i 6 diesli. Spółka szacuje, że autokary wodorowe przejadą rocznie ok. 900 000 km a pozostałe ok 200 000 km. W związku z powyższym szacowane zapotrzebowanie na wodór wyniesie ok. 66 000 kg.
Roczny koszt zużycia paliwa wodorowego wyniesie przy cenie 68,90 zł netto za kilogram wodoru 4 mln 547 400 zł netto, czyli 5 593 302 zł brutto. Roczny koszt zużycia ON przy 6 autokarach wyniesie z kolei rocznie 354 240 zł brutto.
– Łączne koszty paliwa (ON + wodór) to 5 947 542 zł brutto. Dodam, że powyższe koszty to jedynie szacunek, ponieważ zgodnie z umową na paliwo wodorowe raz w roku cena będzie waloryzowana o współczynnik 0,75 wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych – wyjaśnia prezes CLA Mariusz Chudoba.
Jak wynika z umowy kilogram wodoru kosztuje 68,90 zł netto, 84,75 zł brutto.