Korzystając z tej strony zgadzasz się na naszą Politykę Prywatności i Regulamin.
Akceptuj
wschodni24.plwschodni24.plwschodni24.pl
  • Start
  • Wiadomości

    WIADOMOŚCI

    • Najnowsze
    • Z gmin i powiatów
    • Kultura i wydarzenia
    • Polityka i samorząd
    • Sport
    • Na sygnale
    • Kraj

    BLISKO CIEBIE

    • Chełm
    • Powiat Chełmski
    • Dorohusk
    • Leśniowice
    • Sawin
    • Wojsławice
    • Krasnystaw
    • Powiat Krasnostawski
    • Włodawa
    • Powiat Włodawski

    DZIEJE SIĘ!

    EdukacjaKrajNajnowsze

    Jak będzie wyglądać polska edukacja po wyborach ?

    Kultura i wydarzenia

    Festiwal Retro Fest w Chełmie

    Najważniejsze wiadomości dnia

    Fala zakażeń Legionellą

    Chełm

    Kibice zwierzakom

    banner
    Zareklamuj się!
    Bez reklamy w sieci Twoja firma nie istnieje. Pomożemy w skutecznej i nowoczesnej reklamie. Zapytaj o szczegóły
    Przejdź
  • Sport

    SPORT

    • Piłka Nożna
    • Siatkówka
    • Sporty Walki
    • Bieganie
    • Koszykówka
    • Żużel
    • Lekkoatletyka
    • Pływanie
    • Strzelectwo

    NAJNOWSZE

    Ultramaraton za nami

    Kibice zwierzakom

    Bogdanka przejmuje Górnika Łęczna

    PIŁKA NOŻNA

    Bogdanka przejmuje Górnika Łęczna

    Mecz Chełmianki i Stalówki na początek rundy w Chełmie

    Chełmianka Chełm

    Chełmianka zasłużyła na remis!

    SIATKÓWKA

    Kibice zwierzakom

    Przedostatni domowy mecz Arki Chełm w sobotę

    Siatkówka: Sezon zasadniczy zakończony przed czasem

  • Reklama
  • O nas
Teraz czytasz: Patriotyzm konsumencki ratuje lokalne zakłady przed bankructwem
Udostępnij
Zaloguj
Powiadomienie Pokaż więcej
Aa
wschodni24.plwschodni24.pl
Aa
  • Wiadomości
  • Kultura i wydarzenia
  • Polityka i samorząd
  • Na sygnale
  • Sport
  • Reklama
  • O nas
Szukaj
  • Wiadomości
    • Chełm
    • Dorohusk
    • Leśniowice
    • Sawin
    • Wojsławice
    • Krasnystaw
    • Włodawa
    • Powiat Chełmski
  • Kultura i wydarzenia
  • Polityka i samorząd
  • Na sygnale
  • Sport
    • Piłka Nożna
    • Siatkówka
    • Bieganie
    • Koszykówka
    • Lekkoatletyka
    • Pływanie
    • Sporty Walki
    • Strzelectwo
    • Żużel
  • Reklama
  • O nas
Posiadasz już konto? Zaloguj
Obserwuj NAS
© 2022 UBIQUE Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone
Kraj

Patriotyzm konsumencki ratuje lokalne zakłady przed bankructwem

Anna Dominiak
Aktualizacja: 2023/04/07 godz. 11:12
Autor: Anna Dominiak Opublikowano 2023-04-07 Dodaj komentarz
6 min czytania
pixabay.com
Udostępnij

Sytuacja przetwórców mięsa w Polsce jest bardzo trudna. Gwałtowny wzrost kosztów produkcji, nierówna konkurencja ze strony sklepów wielkopowierzchniowych oraz moda na ograniczanie spożycia wieprzowiny sprawiają, że rodzime zakłady mięsne bankrutują. Przed bankructwem może je uratować patriotyzm konsumencki – wskazywali uczestnicy konferencji w Centrum Prasowym PAP.

Według najważniejszych organizacji przetwórczych i rolniczych w Polsce, której przedstawicieli wzięli udział w spotkaniu poświęconym aktualnym problemom branży mięsnej, mięso – zwłaszcza wieprzowe – nie miało w ostatnich latach dobrej passy. Opinie o jego szkodliwości dla zdrowia brały górę nad wiedzą o walorach odżywczych, smakowych, a także kulturowych wieprzowiny. W efekcie tego połowa Polaków deklarowała ograniczenie spożycia mięsa wieprzowego.

Na szczęście to ograniczenie spożycia mięsa skończyło się na deklaracjach. Faktycznie wzrosło ono w ostatnich latach z 71,4 kg na osobę rocznie w 2019 r. do 73,8 kg w roku 2021. I dobrze, bo samo mięso wieprzowe jest bogatym źródła łatwo przyswajalnego białka, a np. schab czy szynka zawiera niewiele tłuszczu. Wieprzowina jest również bogata w żelazo, magnez, witaminy z grupy B i witaminę D

- Reklama -
Reklama FestFood CateringReklama FestFood Catering
wyjaśnił prof. Dariusz Lisiak z Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego.

Deklaratywne ograniczenie spożycia mięsa przez Polaków, które nie przełożyło się na to realne, jest jedyną dobrą wiadomość dla branży mięsnej, która w ostatnich latach boryka się z szeregiem problemów.

Jak podał Paweł Niemczuk, Główny Lekarz Weterynarii, słaba opłacalność produkcji wieprzowiny sprawiła, że systematycznie spada pogłowie trzody chlewnej w Polsce. Jeszcze do niedawna przekraczała 11 mln sztuk, dziś jest to już mniej niż 10 mln.

- Reklama -
Ad imageAd image

Tomasz Parzybut, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, zwrócił uwagę, że Wielkanoc, jako najbardziej mięsne święto w polskiej tradycji, jest doskonałą okazją do promowania wieprzowiny i patriotyzmu konsumenckiego.

Przygotowując się do świąt Wielkanocy w wymiarze kulinarnym, warto zrobić zakupy w naszych małych ojczyznach, czyli w warzywniaku za rogiem, lokalnym sklepie mięsnym, rodzinnej piekarni czy mleczarni. Robiąc te zakupy sięgajmy po artykuły z biało-czerwonym oznaczeniem >>Produkt Polski<<

- Reklama -
Ad imageAd image
–zaapelował Parzybut.

Podkreślił, że patriotyzm to nie tylko pielęgnowanie pamięci historycznej, dumnie śpiewany hymn czy łopoczące biało-czerwone flagi w narodowe święta.

Patriotyzm możemy wyrażać każdego dnia, wybierając do zakupowego koszyka krajowe produkty wytworzone z płodów rolnych z lokalnych gospodarstw. Wspierając lokalny rynek dbamy o dziedzictwo kulinarne naszego regionu. Chronimy miejsca pracy naszych bliskich i wspieramy przedsiębiorczość w regionie”

wyjaśnił.

Szef Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP zwrócił uwagę, że ostatnio ceny podstawowych produktów spożywczych jak pieczywo, jaja, mięso czy nabiału urosły do poziomu dotąd niespotykanego.

Jednak inflacja uderza nie tylko w konsumentów. O przetrwanie walczą także przedsiębiorcy i producenci rolni. W 2022 roku upadło 4 tysiące małych polskich sklepów, a 10 tysięcy zawiesiło swoją działalność. Znamienne, że w tym samym czasie zagraniczne sklepy wielkopowierzchniowe odnotowały rekordowe zyski, najbardziej znany z nich zwiększył dochód w porównaniu z zeszłym rokiem aż o ponad 20 proc.

podał Parzybut.

Według niego producenci, wytwórcy, rzemieślnicy nie przegrywają jakością.

Padamy pod presją sieci handlowych i sztucznie zaniżanych przez nie cen oferowanych za nasze produkty, które często bywają niższe od rzeczywistych kosztów produkcji. Nie mamy też wielomilionowych środków na reklamę.

wskazał prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP

Jeśli nie zatrzymamy fali bankructw kolejnych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, to wkrótce będziemy skazani przede wszystkim na produkty odmrażane oraz importowane. Dlatego wspólnie z 15 największymi organizacjami przetwórczymi i rolniczymi apelujemy do polskich konsumentów, aby nie kierowali się tylko ceną, ale przede wszystkim pochodzeniem produktów i ich składem.

podkreślił ekspert.

Stowarzyszenie zwraca uwagę, że sieci handlowe niskimi cenami zachęcają do zakupów produktów pochodzących głównie z zagranicy. W ten sposób dbają o rolników i przetwórców z kraju ich pochodzenia. Tymczasem kupując rodzime produkty, zasilamy budżet krajowy, z którego finansowane są wszelkie usługi publiczne.

Jak poinformował Marcin Wroński, zastępca dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, z każdej złotówki wydanej na polski produkt z polskiego surowca, aż 83 groszy trafia do polskiej gospodarki. W przypadku zagranicznego produktu są to ledwie 23 grosze, które zostaną w Polsce.

Zamiana nawyków konsumenckich w sięganiu po polskie produkty żywnościowe tylko o 1 procent, daje nawet 7 mld zł więcej w budżecie krajowym oraz więcej miejsc pracy. W wymiarze klimatycznym również przynosi korzyści, bo transport lokalnych produktów to mniejszy ślad węglowy.

wyjaśnił Wroński.

Według ekspertów branży rolno-spożywczej niska cena produktu w dyskontach nie oznacza produktu równowartościowego z naszymi, polskimi, regionalnymi i lokalnymi wyrobami. Z reguły ta niższa cena oznacza gorszą jakość i smak.

Przykładem najwyższej jakości i znakomitego smaku jest Kiełbasa Biała Parzona Wielkopolska, co potwierdza certyfikat jakości Unii Europejskiej. To właśnie biała króluje na stołach wielkanocnych.

zaznaczył jej popularyzator Cechmistrz Ogólnopolskiego Cechu Rzeźników-Wędliniarzy-Kucharzy Jacek Marcinkowski.

Jak podkreślił, nawet najlepszą jakość trzeba promować, dlatego Cech organizuje akcje edukacyjne również dla dzieci i młodzieży szkolnej. Ich celem jest utrwalenie młodemu pokoleniu pozytywnego wizerunku mięsa oraz jego pozytywnego wpływu na rozwój człowieka.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Reklama
reklama_centrumkorepetycji_chelm

To może Ci się spodobać

Jak będzie wyglądać polska edukacja po wyborach ?

Fala zakażeń Legionellą

Wielkanocny koszyk coraz częściej bez jajek trójek. Rośnie sprzedaż jajek z chowu bezklatkowego

Już wkrótce kolejny telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie

Lubelskie: ponad 18 mln zł z funduszy unijnych na wsparcie służby zdrowia

- mięso, patriotyzm konsumencki, polskie mięso, produkt polski, wędliny
Anna Dominiak 2023-04-07
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Email Kopiuj link Drukuj
Udostępnij
Co o tym myślisz?
Lubię to!0
Smutne...0
Śmieszne0
Nudne0
Okropne0
Straszne!0
Poprzedni artykuł Znamy grono finałowe XIV edycji konkursu Bizneswoman Roku. Jury: bardzo wysoki poziom zgłoszeń konkursowych
Następny artykuł 7 kwietnia po raz pierwszy na świecie będzie obchodzone nowe, nietypowe święto – Międzynarodowy Dzień Domków Lalek (International Dollhouse Day)
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -
Ad imageAd image
alarm (2)

Widziałeś coś ciekawego?

Napisz do nas.
Zajmiemy się Twoim zgłoszeniem.

NAPISZ

Najnowsze

Pielęgniarki zapowiadają złożenie pozwu zbiorowego – jak tłumaczy się szpital?
Chełm 2023-08-29
Jak będzie wyglądać polska edukacja po wyborach ?
Edukacja Kraj Najnowsze 2023-08-29
Festiwal Retro Fest w Chełmie
Kultura i wydarzenia 2023-08-25
Fala zakażeń Legionellą
Najważniejsze wiadomości dnia 2023-08-25

Zaczekaj moment. Przeczytaj jeszcze to...

EdukacjaKrajNajnowsze

Jak będzie wyglądać polska edukacja po wyborach ?

2023-08-29
Najważniejsze wiadomości dnia

Fala zakażeń Legionellą

2023-08-25
Kraj

Wielkanocny koszyk coraz częściej bez jajek trójek. Rośnie sprzedaż jajek z chowu bezklatkowego

2023-04-07

Wydawca

UBIQUE Sp. z o.o.
ul. Długa 29
00-238 Warszawa

Napisz do nas

redakcja@wschodni24.pl

Menu

  • Wiadomości
    • Chełm
    • Krasnystaw
    • Włodawa
    • Lubelskie
    • Kraj
    • Polityka i samorząd
    • Na sygnale
  • Dzieje się!
  • Wschodni LIFEstyle
  • Sport
  • Reklama
wschodni24.plwschodni24.pl
Obserwuj NAS
© 2022 UBIQUE Sp. z o.o. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Witaj ponownie!

Zaloguj się.

Zapomniałeś hasła?